Dynamiczna interwencja ruchowa (DMI) to technika terapeutyczna stosowana w rehabilitacji i terapii zajęciowej w leczeniu dzieci z opóźnieniem ruchowym poprzez poprawę automatycznych reakcji postawy na wymagania stawiane przez grawitację i promowanie postępów w osiąganiu wszystkich kamieni milowych rozwoju. Celem DMI jest wywołanie u dziecka określonej aktywnej reakcji ruchowej w odpowiedzi na określone ćwiczenia dynamiczne zalecone przez terapeutę. DMI stymuluje neuroplastyczność, aby ułatwić tworzenie nowych połączeń neuronalnych i rozwój etapów motorycznych, pomaga tworzyć nowe ścieżki i synapsy poprzez dostarczanie zmiennych informacji aferentnych o bieżących wzorcach ruchowych.
Wczesne rozpoczęcie terapii metodą DMI zwiększa repertuar wzorców ruchowych, aby zapobiec tworzeniu się nieprawidłowych ścieżek i połączeń nerwowych w mózgu. Celem DMI jest:
• Ułatwianie tworzenia ścieżek i synaps poprzez nowe
wyzwania ruchowe i ułatwianie wykonania pożądanych wzorców
ruchowych.
• Dostarczanie informacji aferentnych w celu zwiększenia
repertuaru
wzorców ruchowych osoby dotkniętej chorobą
• Ożywienie uśpionych obwodów neuronalnych, zmniejszenie
dezorganizacji układu nerwowego oraz, przygotowanie nowych aktywnych obwodów
DMI działa na lub powyżej najwyższego poziomu umiejętności, jaki wykazuje dziecko. Opanowanie umiejętności rozwojowych niższego poziomu nie musi mieć miejsca przed ćwiczeniem umiejętności wyższego poziomu. W DMI dzieci są umieszczane w pozycjach, które wyolbrzymiają (lub zmniejszają) ekspozycję na grawitację, z oczekiwaniem, że wywołana zostanie automatyczna reakcja – reakcje prostowania, ciało na ciele, reakcje ochronne, prymitywne odruchy itp. Pomoc jest stopniowo zmniejszana Automatyczne reakcje powinny występować niezależnie od urazów neurologicznych lub obrażeń.
Im wcześniej, tym lepiej! Dzieci mogą rozpocząć DMI już w wieku poniżej 1 miesiąca. Wczesna interwencja terapeutyczna zapobiega rozwojowi nieprawidłowych wzorców ruchowych i „złych nawyków”. Im wcześniej, tym lepiej! Dzieci mogą rozpocząć DMI już w wieku poniżej 1 miesiąca. Wczesna interwencja terapeutyczna zapobiega rozwojowi nieprawidłowych wzorców ruchowych i „złych nawyków”. Grawitacja może nam pomóc lub zaszkodzić. Żyjemy w świecie zależnym od grawitacji, a reakcje lub brak reakcji na grawitację ostatecznie powodują bardziej trwały ruch lub zmiany strukturalne.
• Zespół Downa
• Porażenie mózgowe
• Globalne opóźnienie rozwoju
• Hipotonia
• Zaburzenia chromosomalne/genetyczne
• Uszkodzenia rdzenia kręgowego
• Nabyte uszkodzenie mózgu
• Wcześniactwo
• Kręcz szyji, chodzenie na palcach
• Każde dziecko z opóźnieniami motoryki dużej