Dynamiczna metoda kinetycznej stymulacji MEDEK jest jedną z dróg do rozwinięcia przez dzieci z specjalnymi potrzebami w zakresie rehabilitacji neurologicznej, umiejętności samodzielnego poruszania się.
Metoda ta została wynaleziona i rozwinięta przez Ramona Cuevasa pomiędzy 1971-1976r.
Jednym z założeń metody MEDEK jest zastosowanie środowiska wykorzystującego grawitacje jako bodziec. Ruch oraz umiejętności manipulacyjne wymagają kontroli posturalnej lub umiejętności pokonywania sił grawitacji aby móc ustabilizować ciało w przestrzeni.
To właśnie grawitacja jest uważana za główny bodziec który pobudza układ nerwowy i mięśniowy do odpowiednich reakcji. W medeku jesteśmy przekonani że wczesna diagnoza i wdrożone leczenie wpływają pozytywnie na struktury mózgu.
Zobacz też na czym polega Metoda PNF
W naszej praktyce zajmujemy się również rehabilitacją domową na terenie Bydgoszczy, Koronowa i okolic, ze szczególnym uwzględnieniem osób ze schorzeniami neurologicznymi i ortopedycznymi zwłaszcza osób starszych po złamaniach oraz z chorobami współistniejącymi.
W terapii metodą MEDEK wykorzystuje się posiadane już przez dziecko umiejętności i ruchy. Skupiamy się na treningu prowadzącym do siadu, stania a następnie chodu.
Podczas treningu pacjent pracuje w zadaniach wykorzystujących mięśnie posturalne oraz zadania nakierowane na funkcje. Unikana jest izolowana praca pojedynczych mięśni.
Nadmiernie napięte mięśnie są rozciągane podczas dynamicznych zmian pozycji. W przeciwieństwie do innych metod podczas interwencji MEDEK, wykonywane zadania nie wymagają pełnej współpracy lub świadomości ze strony dziecka.
Po każdej wizycie rodzice otrzymują program około ośmiu ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu. Ćwiczenia wykonywane są przez rodziców lub opiekunów dwa razy dziennie.
Dzieci z opóźnieniem psycho-ruchowym, hipotonicy, dzieci z zespołem Downa, stwierdzone porażenie mózgowe, zespoły genetyczne i inne.
Najlepiej gdy terapia rozpocznie się możliwie najwcześniej nawet podczas pierwszych sześciu miesięcy życia. W medeku wierzymy że nabywanie nowych umiejętności wymaga praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki.
Niemożność kontroli głowy i ciała we wczesnych etapach życia może prowadzić do bardziej poważnych deficytów takich jak osłabienie mięśniowe, deformacje, problemy z rozwojem poznawczym i społecznym dla tego tak ważna jest wczesna interwencja.